الثلاثاء، 26 أغسطس 2008

نور ... (1)


عجبت منك يا زمن ...
دائما تأتي بالغريب ... ودائما أجد في الحقيقة ما هو أغرب من الخيال ..
ـــــــــــــــــــــــ

كما هي عادتي بمجرد دخولي المنزل في الواحدة بعد منتصف الليل وقبل أن أبدل ملابسي فتحت كمبيوتري المحمول ...

تركته وتوجهت أغير ملابسي وأبحث عما يؤكل ...

عندما عدت كان ( الويندوز ) أتم تحميله وكعادته السيئة سارع ( الماسنجر ) بالظهور ليخبرني عن وصول الرساله رقم 92 الجديدة في بريدي الالكتروني...

وبسرعة فتحت نافذة الماسنجر ونافذة ماسنجر الياهوو لأرى من من الأصدقاء ( أون لاين ) بينما أصر أنا كعادتي على البقاء ( أوف لاين )...

لا أدري لم يشعر كل منا بأهميته ...

حتى أني دائما ما أعتقد أني بمجرد ظهوري ( أون لاين ) على الماسنجر حتى تظهر لي مائة نافذة محادثة !

في الواقع .... لا أحد ... لا هنا ولا هناك ...
ربما يبدو لكم الأمر طبيعيا لكنه ليس كذلك بالنسبة لي ...

ففي ( ماسنجري ) الخاص ما يزيد عن 270 شخصا ... يقلون في ( الياهو ماسنجر ) كثيرا لأني لا أحبه بطبعي ...

إذا فالأمر كذلك ...
ماذا عن تصفح البريد الالكتروني ؟؟ وماذا عن مطالعة بعض المواقع الإخبارية ... ربما بعض المواقع الأدبية ... لا بأس إن قرأت المزيد في إحدى المدونات ...

لكني وجدت أن كل هذا يحدث سريعا ... والوقت يمر ببطء رغم أني اعتدت على سرعته أيام الإجازة ...

أخيرا أجد ( أشرف ) أون لاين ...

أشرف هو أحد أصدقائي كما توقعتم ...

بعد الكثير من الهاي والبوب والمان والكثير من الفرانكو أراب قلت له :
ــ ايه الملل ده ... انا (.......) *

(* مخنوووووووق !!!)

فرد عليه بقوله :
ــ طب تعالى نهرتل في أي حاجة ..
ــ زي ؟
ــ شات مثلا ...
ــ ياعم فكك بلاش هبل ...
ــ ياعم ادينا قاعدين نهيس شويه ونشتغل في خلق الله
ــ يا أشرف فكك ...
ــ تعالى بس ... هندخل شات ( ....... )*

(* العنابي !!!!)

وإلى هناك اتجهنا ...
بعد (nudge) من أشرف أخبرني أنه :
ــ هدخل باسم صفطي ...!
ــ ههههههههههه ! اشمعنى يعني ...
ــ اهو يا سيدي أي هذي وأي قلش ... انت هتدخل بإيه ؟
ــ ممممم إيهاب ياعم وخلاص ..
ــ أوك
ــ أوكي ...

الكثير من الناس والكثير من التفاهة المطلقة ... التفاهة الفارغة ... التفاهة التي تراها فتعرف أنها تفاهة ... في الواقع ضحكت كثيرا ... أكثر من اللازم ... أحيانا تكون التفاهة مضحكة !

ففي وسط مستنقع التفاهة الذي غمرت به كان صديقي أشرف يمارس اشتغالاته الكوميدية للبشر ...

أخبرتكم من قبل أنه خفيف الدم .... ماذا ؟ ... لم يحدث ....
إذا فهاأنذا أخبركم ... إنه خفيف الدم ... يمكنك الثقة فيما أقول ...

لحظات قبل أن أجد من يسمي نفسه ( مصري بتاع زمان ) يناقش موضوعا شعرت أنه قابل للمناقشة فعلا وخارجا عن مستنقع التفاهة الذي نجول فيه ونجول ...

كان يناقش فكرة هل ( المصري بتاع زمان ) أحسن من ( المصري بتاع دلوقتي ) على أكثر من مستوى وإن ركز على المستوى الأخلاقي والديني ...

الموضوع شاسع كما تعلمون وفيه الكثير من الكلام يقال ...

بعيدا عن الهذي الذي أسمعنا إياه ( أشرف ) من عينة :
(( مصري زمان مش حلو .... خير زمان احسن !!! ))

(( بقولك يا مصري يا زمان ... عايز ربع جبنة رومي عشان عندك اكيد ارخص...))

(( لا طبعا مصري دلوقتي أحسن ... إن مشفتش ( تامر حسني ) وهو بيقول بكل إباء وكبرياء ....... هي دي !!! ))

من قال أن أشرف خفيف الدم ... ربما كان أحيانا ثقيله !

لكني أعجبني الموضوع فطفقت أناقشه مع هذا الشخص بكل موضوعية ومن وجهات نظر مختلفة ...

كالعادة هناك الكثير من التدخلات من شباب ظنوا نفسهم ظرفاء .... مع الكثير من السخافات التي تطالبنا بالتوقف عن أي كلام عاقل ...

وفي خضم ما يحدث ... وجدت من يظهر لي على الشات الخاص ... ( بونبون) اسمه .. وقد وضع صورة غامضة لا تظهر شيئا ..
ــ مساء الخير ...
ــ مساء النور ..
ــ هو انت اسمك الحقيقي إيهاب ...
ــ إلى حد ما ..
ــ ازاي يعني ؟
ــ ما علينا ... خير في ايه ؟
ــ مفيش لقيتك بتتكلم بعقل عن بقية الغوغاء دي فقلت أتكلم معاك ..
ــ كلك ذوق ... بس حلوة الغوغاء دي .. J
ــ أنا عندي مشاكل كلها أنيل من بعض ... ممكن أكلمك فيها ؟
ــ اتفضل ...
ــ بس مش عايز اوجع دماغك ...
ــ مفيهاش وجع دماغ ولا حاجه ... عموما انا موجود لو عايز تتكلم ...
تحب تكلمني ع الماسنجر أحسن ؟

ــ طب بقولك ايه ... هات نمره موبايلك نتكلم أحسن ... عشان أنا مليش خلق في الكلام ع النت كتير ...
ــ اممممم ... الموضوع يستاهل يعني وللا هيطلع لعب عيال ف الاخر ...
ــ لا والله ... وهتشوف ..

أعطيته الرقم وأنا لا ألوي على شيء قبل أن أقول :
ــ اسمك ايه ؟

لحظات مرت قبل أن يرد.... أو ( ترد ) للدقة اللغوية ولما عرفته لاحقا بكلمة وحيدة وتغادر :
ــ نور ...

***

هناك 17 تعليقًا:

غير معرف يقول...

شكلها سلسله لذيذه واسلوب الكتابه حلو جدا
فى انتظار باقى الحلقات

متخدش فى بالك يقول...

ايوه وبعدين ايه اللى حصل

احساس لسه حى يقول...

عزيزى

اول شئ شكرا على كلامك اللى قولته عندى

بس فى مدونة من بتوعى مزرتهاش ولا زرتها ومعجبتكش

المهم تانى شئ

اسلوبك جميل اوى فى الكتابه وسلسل وحلو وبسيط

وساعات بتحط كلمة بتدى معنى للجملة وجمال كانك بتحليها بشوية سكر

الموضوع بقه بخصوص الشات بصراحة انا بطلت اخوشه من مدة طويلة

وانا بشوف ان الشات شئ جميل لانك مهما بتلاقى ناس ملهاش لازمه تكلمهم ممكن تلاقى حد يعوضك عن الف حد كلمته

وده حصل معايا فى الشات

ومستنى اشوف نور عندها ايه من المشاكل

بس لو حقيقه تبقى غريبه لان مش سهل بنت ببساطه كده تحب تكلم شاب وتديله رقمها على الموبيل

البنات دايمن تقيله او بتتقل

بس اكيد لكل قاعدة شواذ

وساعات انسان يحس انه عاوز يكلم حد معين وهو ميعرفهوش كويس بس احساسه مخليه عاوز يكلمه

تحياتى

سلاااام

غير معرف يقول...

العزيز ايهاب

لا بجد انا متشوقة اعرف ايه اللي حصل

يلا بسرعة بجد

وثق بأنه مش اي شيء بيشد انتباهي بسهولة :)

Ehab يقول...

انا مش انا ...

اشكرك على إطراءك واتمنى ان اكون عند حسن ظن الجميع ..

لك مني فائق الاحترام

Ehab يقول...

متخدش ف بالك ..

اكيد هتعرفي ايه اللي حصل لاحقا ..:)

لك مني فائق الاحترام وشكرا على مرورك

Ehab يقول...

احساس لسه حي ..

اشكرك بشدة على إطراءك ..

في الواقع مدونتك الثالثه لم أتصفحها في نفس التوقيت لكن انا في طريقي اليها الان بالتأكيد ...

بالنسبه لموضوع الشات فمازلت اراه رغم كل شيء اكثر من تافه ...

ربما هي وجهات نظر ..

عموما ستستمر الحلقات وثق بأنها كلها حقيقية تماما ...

لك مني خالص الاحترام والتقدير

كل سنه وانت طيب :)

Ehab يقول...

العزيزة جومانا ..

أشكرك على مجاملتك الرقيقة .. يكفي انها شدت انتباهك واتمنى ان اكون عند حسن ظن الجميع ...


ترقبي البوست الجديد قريبا

لك مني خالص الاحترام والتقدير ..


والتحية :)


وكل عام والجميع بألف خير

Unique Gurl يقول...

مستنية اعرف ايه اللي حصل بعد كدة
ياريت ماتطولش :)
كل سنة وانت طيب

إبـراهيم ... يقول...

إنتا متأكد إنها قالت لك اسمها (نور) ؟؟؟




أختلف مع كل من سبقن ، لخص و انجز يا هيما مش كده

اظبط يااااااااه :)

مهرة سالم يقول...

اسلوب رائع في الكتابه..
في انتظار الجزء الثاني
تقبل مروري مع تحياتي..

لي لي يقول...

أنا كمان عايزة أعرف ايه اللي حصل وهستنياك تكمل وكمان عايزه منك طلب تدخل علي المدونة بتاعتي وتقراها وتديني رأيك عشان رأيك يهمني مستنيه تعليقك اسمها ( أحلام العذاري )

Ehab يقول...

العزيزةunique gurl

أشكرك على متابعتك وفي انتظار رأيك في الجزء الجديد ...

Ehab يقول...

ابراهيم باشا ...

ازي حضرتك يا باشمهندس !!!!

اه اسمها نور ياعم في اعتراض وللا حاجه

D:

عموما مستني رأيك في الجزء الجديد ...

ولاااااااااااه !

ما تزبط يااااااه !

:) :) :) :)

ههههههه

Ehab يقول...

عزيزي m.k

أشكرك على مجاملتك الرقيقة ...

مرورك أجمل...

لك فائق تحياتي

Ehab يقول...

لي لي ..

أنا في الطريق لمدونتك ..

أشكرك على اهتمامك ...

تقبلي فائق احترامي وتقديري

خالد يقول...

رائع جدا